Tušíte co je ESG?
Řadíte se mezi zodpovědné firmy nebo je pro Vás zkratka ESG záhadou?
Dopady environmentálních, sociálních a správních otázek (ESG) na podnikání společnosti vyvolávají rostoucí obavy – a to jak investorů, tak spotřebitelů, vlád a dalších zúčastněných stran. Většina společností je vystavena mnoha otázkám ESG, proto je důležité určit, které z nich jsou nejpodstatnější, a pochopit, jak ovlivňují podnikání.
ESG je vnímáno jako alternativní přístup k řízení rizik. Vzhledem k nárůstu poptávky po environmentálních a sociálních změnách, na kterých je shoda na úrovni evropských států, během několika příštích desetiletí investoři stále častěji vkládají kapitál do společností, o kterých si myslí, že se jim podaří tyto změny vytvořit. Jedná se tedy o jeden z významných faktorů při rozhodování investorů, ale hlavně také bank.
ESG rovněž dlouhodobě usnadňuje růst obratu, přitahuje talenty, snižuje náklady a vytváří pocit důvěry mezi spotřebiteli.
Jak ESG ovlivní podnikání?
Vzhledem k tomu, že je ESG relativně nový pojem, který se poprvé objevil teprve v roce 2006 jako součást Principů o odpovědném investování vydaných OSN, české firmy o kritériích ESG zatím příliš nevědí.
Nicméně bude-li schválena novelizace evropské směrnice týkající se sociální odpovědnosti podniků (Corporate Social Responsibility Directive (CSRD)), pak budou muset společnosti začít informovat o tom, jak se jejich činnost projevuje na životním a sociálním prostředí a jaké přístupy aplikuje k zajištění podnikové udržitelnosti.
Velké společnosti s obratem nad 50 milionů eur a s více než 250 zaměstnanci budou muset podávat tzv. ESG reporting – a to již od 1. ledna 2023. Tato povinnost by se od roku 2026 měla rozšířit i na malé a střední firmy. Je tedy načase začít se připravovat. Administrativní zátěž zpracování reportů může být velká – a to zejména právě pro malé a střední podniky. Nicméně jejich včasná implementace může na druhou stranu znamenat konkurenční výhodu a posílit důvěru jak zákazníků, tak obchodních partnerů.
Vnímáme tento problém a už nyní se mu věnujeme, abychom Vás mohli informovat o konkrétních dopadech na Vaše firmy. Plánujeme pro Vás uspořádat hned z počátku roku několik seminářů a workshopů. Pro více informací sledujte naše sociální sítě a web.