Inovace – inspirace – kreativita
To byl 2. ročník Dne kreativních průmyslů v Hradci Králové.
19. březen se v Hradci Králové nesl v duchu inovací, kreativity a neutuchající inspirace, neboť v našem krajském městě probíhal již 2. ročník Dne kreativních průmyslů. Ve spolupráci s agenturou CzechInvest, Technologickou inkubací a dalšími partnery jsme připravili program věnovaný oslavě pokroku a moderních trendů zohledňujících zodpovědný přístup k budoucnosti.
Den jsme zahájili inspirativním fórem Design budoucnosti, na které se sjely přední hvězdy českého udržitelného designu, inovací a podnikání. Diskutovala se řada témat souvisejících nejenom s designem, ale také s cirkulární ekonomikou, upcyklací a udržitelnou byznys strategií. Mezi řečníky byli Lukáš Kalvoda z GreenOmetr, který se věnoval otázce ESG a udržitelnosti z pohledu malých a středních firem, následovala Zuzana Kozlová z Bomma & RÜCKL Group s příspěvkem na téma designu a udržitelnosti ve sklářském průmyslu. Otázku udržitelnosti a inovací s ohledem na úspěšný byznys plán otevřela i Monika Šimonová z Plastia s.r.o., již následně na pódiu vystřídala Eliška Knotková z Balance is Motion s příspěvkem ekodesign jako nástroj pro konkurenceschopnost. Fórum uzavřel Vít Gilánik z Plastic Guys se svým vstupem na téma plasty v architektuře.
Celým fórem hosty provázel Milan Vrbík z Design Aťák, který sám jako přední odborník na daná témata zvládal kromě moderování přispívat i do průběžné debaty hostů. Součástí fóra byla rovněž výstava studentských prací ze SUPŠ Hudebních nástrojů a nábytku v Hradci Králové věnovaná právě tématu designu a upcyklace. Fórum tak přineslo návštěvníkům nejenom svěží inspiraci, ale také řadu konkrétních příkladů toho, jak implementovat udržitelnost a inovace do vlastního podnikání a zachovat přitom vysoké standardy kvality, funkčnosti i designu.
Den kreativních průmyslů vyvrcholil finálovým večerem národního kola soutěže Creative Business Cup 2025 v Galerii Petrof, kde bojovala desítka finalistů o titul nejkreativnějšího start-upu letošní roku a přímý postup na celosvětové finále do Kodaně. Soutěž ovládl start-up Graphic Standard, jenž automatizuje tvorbu vizuálních výstupů pomocí AI. Druhé místo obsadil Webout se svým ultimátním systémem personalizovaných videí. Třetí místo pak získali dva kamarádi-otcové z Veska Games, kteří vyvinuli vzdělávací hru Manabies zaměřenou na zábavné propojení výuky matematiky a gamingu. Diváci v sále měli možnost udělit cenu Miláček publika, kterou si letos odnesl Walk on Water se svou revoluční hasicí dekou Foga.
Oceněným start-upům i všem dalším finalistům patří velký obdiv, neboť předvedli, nakolik mohou být kreativita a inovace hnacím motorem současného podnikání. Své o tom ví i česká firma Nebesys, jež se svým unikátním střešním systémem ovládla světové finále soutěže Creative Business Cup v roce 2023 a stala se v Kodani absolutním vítězem. S Nebesys jsme nedávno natáčeli video o jejich cestě ke slávě (ke shlédnutí ZDE) a nyní přejeme stejný úspěch také letošnímu vítězi Graphic Standard. Jak totiž ukázal i 2. ročník Dne kreativních průmyslů v Hradci Králové, kreativita, inovace, ESG a udržitelnost nejsou jen marketingovou bublinou, ale realitou, na které lze stavět úspěšný byznys.