Klíčová oblast změn C: Rozvoj lidských zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace
Klíčová oblast změny C je zaměřena v prvé řadě na řešení některých příčin nedostatku kvalifikovaných pracovních sil pro VaVaI, který je do značné míry způsoben nesouladem zaměření firem a nabídky studijních oborů vzdělávacích institucí v Královéhradeckém kraji. Předpokladem pro kvalitní vzdělávání na všech stupních vzdělávací soustavy je jeho důsledné propojení s praxí a reálným životem, odpovídající materiální zázemí ve vzdělávacích institucích a motivovaní a profesionálně zdatní učitelé a další zaměstnanci. V regionu, stejně jako v celé České republice, existuje nepoměr mezi počtem míst na středních školách a počtem uchazečů o studium střední školy, který způsobuje celkový nárůst uchazečů o maturitní obory (potažmo absolventů maturitních oborů) na úkor uchazečů o obory s výučním listem (potažmo absolventů oborů s výučním listem). Je potřeba se zaměřit na výraznější přiblížení praktické výuky konkrétního oboru reálné praxi, aby absolventi jednotlivých oborů mohli být bez jakýchkoliv prodlev okamžitě využitelní v praxi. V současné době je tedy nezbytně nutné zapojit zaměstnavatele do spolupráce již se základními školami (dále ZŠ) a poté i se středními a vysokými školami. Motivace žáků ke studiu oborů požadovaných trhem práce by měla přicházet právě od zaměstnavatelů a samozřejmě i od profesně zdatných kariérových poradců. Cílem je podporovat obory vzdělání, jejichž absolventi chybí na trhu práce, zaměřovat se na okamžitou praktickou uplatnitelnost absolventů a rozvíjet spolupráci škol se zaměstnavateli (např. částečný přesun výuky do prostor podniků a firem, exkurze a stáže pro pedagogy i žáky) z důvodů přiblížení odborného vzdělávání žáků reálné praxi. V tomto směru je potřebné zvýšit úroveň a efektivitu kariérového poradenství, aby konkrétní obor studovali vždy jedinci s odpovídajícími schopnostmi, předpoklady a zájmy. Stále důležitým tématem je začlenění žáků hendikepovaných do běžného vyučovacího procesu. Neméně důležitá je však kvalifikovaná a systematická práce s dětmi a žáky nadanými a mimořádně nadanými s cílem maximálního využití jejich potenciálu. Z toho důvodu je cílem Královéhradeckého kraje podporovat školy, pedagogy a další aktéry, kteří mají zkušenosti tohoto typu, a aktivity, které vedou k dosažení maxima potenciálu nadaných či mimořádně nadaných dětí a žáků. V co největší míře je třeba zavést a podporovat v primárním a sekundárním školství systém identifikace talentovaných jedinců a péče o ně.
Cílovým stavem je situace, kdy veřejná správa průběžně mapuje potřeby firem v regionu, celkovou situaci na trhu práce a získává zpětnou vazbu na kvalitu absolventů. Vzdělávací soustava spolupracuje se zaměstnavateli a přizpůsobuje v maximální možné míře profil absolventa požadavkům trhu práce. Především v primárním a sekundárním školství je zaveden systém identifikace a práce s nadanými a mimořádně nadanými, včetně rozvoje osob provádějících kariérní poradenství. Je nastaven systém dalšího vzdělávání pro pracovníky ve školství s důrazem na kooperaci s firmami.
Klíčová oblast změn C: Rozvoj lidských zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace
|
Strategické cíle v klíčové oblasti změn C:
- strategický cíl C.1. Zvýšit kvalitu absolventů a pedagogů
|
Indikátory strategických cílů/klíčové oblasti změn:
Počet vysokoškolských studentů účastnících se zahraničních stáží/pobytů
Počet vysokoškolských zaměstnanců účastnících se zahraničních stáží/pobytů
Počet pedagogických pracovníků absolvujících programy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti inovací ve vzdělávání a zvyšování kvality vzdělávání
|
Strategický cíl C.1. Zvýšit kvalitu absolventů a pedagogů
Veřejná správa průběžně mapuje potřeby firem v regionu, celkovou situaci na trhu práce a získává zpětnou vazbu na kvalitu absolventů s důrazem na technické a přírodovědné obory. Vzdělávací soustava spolupracuje se zaměstnavateli a přizpůsobuje v maximální možné míře profil absolventa požadavkům trhu práce. Především v primárním a sekundárním školství je zaveden systém identifikace a práce s nadanými a mimořádně nadanými, včetně rozvoje osob provádějících kariérní poradenství. Je nastaven systém dalšího vzdělávání pro pracovníky ve školství s důrazem na kooperaci s firmami.
|
Specifické cíle
|
Indikátory specifického cíle
|
Typové aktivity/projekty/operace
|
Specifický cíl C.1.1. Posílit kvalitu absolventů počátečního vzdělávání s důrazem na technické/přírodovědné obory a popularizační aktivity
|
- Podíl absolventů technických/přírodovědných oborů VŠ na celkovém počtu absolventů VŠ
- Počet zahraničních studentů na VŠ
- Počet produktů polytechnického vzdělávání
|
- Aktivity popularizace vědy a techniky
- Pozitivní propagace technických a přírodovědných oborů a VaVaI obecně široké veřejnosti
- Zavádění prvků polytechnického vzdělání v MŠ a ZŠ
- Rozvoj spolupráce středních škol mezi sebou navzájem, spolupráce ZŠ a SŠ, popřípadě MŠ a ZŠ při výuce technických a přírodovědných oborů
- Využívání efektivních a zároveň zábavných metod výuky a flexibilní formy vzdělávání (např. digitální vzdělávání, gamifikace vzdělávání)
- Rozvoj volnočasových aktivit dětí, žáků a studentů směřujících k rozvoji technických a přírodovědných dovedností (zájmové a neformální vzdělávání, soutěže, populárně-naučný výklad tématu, kroužky na ZŠ, online platformy pro mimoškolní vzdělávání, letní aktivity zaměřené na „vědu a techniku“ apod.)
- Rozvoj spolupráce mezi středními školami a výzkumnými organizacemi
- Stipendia či jiné formy motivace žáků
- Odborná jazyková příprava žáků (např. metoda CLIL apod.)
- Rozvoj aktivit posilujících podnikavost (finanční gramotnost, netechnické kompetence, základy podnikání, podnikatelské soutěže – podnikatelské záměry, fiktivní firmy, …)
- Podpora mezioborovosti škol
- Vytváření vhodných podmínek pro zahraniční studenty a doktorandy na VŠ (např: Welcome office)
- Upgrade vzdělávací infrastruktury a zařízení odpovídající aktuálním technologiím a trendům
- Podpora přípravy projektů naplňujících specifický cíl (např. prostřednictvím projektů Smart akcelerátor Královéhradeckého kraje II, I-KAP nebo Paktu zaměstnanosti KHK)
|
Specifický cíl C.1.2. Posílit spolupráci vzdělávacích institucí s podnikatelským sektorem
|
- Počet osob (z cílových skupin) zapojených do aktivit TPZ KHK, I-KAP a Smart akcelerátoru Královéhradeckého kraje II zaměřených na spolupráci vzdělávacích institucí s podnikatelským sektorem
|
- Systém periodické analýzy potřeb firem v regionu ve vztahu k absolventům SŠ, VOŠ a VŠ (pravidelný monitoring uplatnitelnosti absolventů)
- Spolupráce škol a firem na úpravě kurikul a kompetenčních modelů absolventů SŠ, VŠ
- Poskytování podnětů pro úpravu skladby oborů vzdělání
- Rozvoj kariérového poradenství na ZŠ a SŠ
- Spolupráce kariérních poradců škol s firemní sférou
- Stáže/odborné praxe žáků/studentů ve firmách
- Setkání žáků a studentů s úspěšnými podnikateli – příklady táhnou, motivace k podnikání, kariérové dny, projektové vyučování
- Podpora vzdělávacích aktivit mimo teritorium školy
- Podpora vyučování za účasti osob z praxe
- Spolupráce členů Teritoriálního paktu zaměstnanosti KHK
- Tvorba závěrečných a např. ročníkových prací dle témat zadaných firmami
- Letní školy realizované ve spolupráci výzkumných organizací s aplikační sférou
- Platforma spolupráce škol, zaměstnavatelů a institucí trhu práce
- Oborová setkání v rámci podpory spolupráce pedagogů se zaměstnavateli
- Zavedení prvků duálního vzdělávání na středních školách, vytvoření podmínek pro praktické vzdělávání realizované a garantované firemním sektorem – odborná příprava v prostředí firem
- Internetové portály jako např. www.zamestnanyregion.cz
- Další aktivity vedoucí k vytváření funkčního vztahu mezi vzdělávacím a podnikatelským sektorem a navázání dlouhodobé spolupráce
- Podpora přípravy projektů naplňujících specifický cíl (např. prostřednictvím Smart akcelerátoru Královéhradeckého kraje II, I-KAP nebo Paktu zaměstnanosti KHK)
- Podpora začleňovaní žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do pracovního procesu
|
Specifický cíl C.1.3. Zavést systém péče o nadané v počátečním vzdělávání
|
- Podíl počtu škol a školských zařízení registrovaných do Krajské sítě podpory nadání Královéhradeckého kraje na celkovém počtu škol a školských zařízení
- Počet osob (z cílových skupin) zapojených do aktivit TPZ KHK, I-KAP a Smart akcelerátoru Královéhradeckého kraje II zaměřených na podporu péče o nadané v počátečním vzdělávání
|
- Zavedení systému identifikace a práce s nadanými v MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ (příprava systému, metodiky, školení a stáže kariérních poradců, aktivity kariérního poradenství)
- Rozvoj spolupráce ZŠ a SŠ při péči o nadané, sdílení dobré praxe a osvědčených metod mezi pedagogy
- Pořádání aktivit pro nadané žáky (objevitelské, výzkumné aktivity apod.)
- Příprava a realizace konkrétních nástrojů pro identifikované talenty
- Podpora online platforem pro mimoškolní vzdělávání
- Podpora přípravy projektů naplňujících specifický cíl (např. prostřednictvím Smart akcelerátoru Královéhradeckého kraje II, I-KAP nebo Paktu zaměstnanosti KHK)
|
Specifický cíl C.1.4. Posílit kvalitu pedagogů
|
- Počet studentů pedagogických fakult účastnících se zahraničních stáží/pobytů
- Počet zaměstnanců pedagogických fakult účastnících se zahraničních stáží/pobytů
- Počet osob (z cílových skupin) zapojených do aktivit TPZ KHK, I-KAP a Smart akcelerátoru Královéhradeckého kraje II zaměřených na posílení kvality pedagogů
- Počet pedagogických pracovníků účastnících se programů dalšího vzdělávání a sdílení dobré praxe zaměřených na zvýšení didaktických kompetencí a inovace ve vzdělávání
- Počet hodin praxe studentů pedagogických fakult nad rámec aktuálně povinné praxe
|
- Stáže pedagogů ve firmách
- Participace lidí z praxe na výuce SŠ, VŠ
- Zajištění dalšího odborného vzdělávání pedagogů
- Zajištění vzdělávání pedagogů v oblasti digitálního vzdělávání a nových technologií
- Rozvoj pregraduálního vzdělávání (praxe studentů – budoucích učitelů a rozvoj kompetencí akademických pracovníků vzdělávajících budoucí učitele)
- Motivační aktivity pro účast pedagogů na poskytování služeb dalšího vzdělávání
- Odborně popularizační akce pro pedagogické pracovníky v rámci sdílení zkušeností
- Široká nabídka programů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků se zaměřením na inovace ve vzdělávání
- Rozvoj aktivit vedoucích ke vzájemnému sdílení dobré praxe mezi pedagogy a sdílení zkušeností mezi řediteli škol
- Podpora konceptu uvádějícího učitele pro odborné vedení začínajících učitelů
- Podpora přípravy projektů naplňujících specifický cíl (např. prostřednictvím Smart akcelerátoru Královéhradeckého kraje II, I-KAP nebo Paktu zaměstnanosti KHK)
|
Strategie a národní dokumenty, z nichž jsou strategické a specifické cíle čerpány:
Komplexní studie progresivních odvětví Královéhradeckého kraje v oblasti výzkumu, vývoje a inovací
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Královéhradeckého kraje 2016-2020
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v Královéhradeckém kraji
Strategie zaměstnanosti Královéhradeckého kraje 2019+
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2019–2023
Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
Národní výzkumná inovační strategie pro inteligentní specializaci České republiky (NRIS3)
|
Podmínky a bariéry realizace intervencí v této klíčové oblasti změn:
- Ochota vzdělávacích institucí, firem a organizací trhu práce spolupracovat na smysluplných aktivitách reagujících na potřeby firem (Pakt zaměstnanosti Královéhradeckého kraje)
- Zájem žáků a studentů o technické a přírodovědné obory
- Existence příkladů dobré praxe ve firmách a výzkumných organizacích, které lze popularizovat
- Zájem firem účastnit se výuky v sekundárním a terciérním vzdělávání
- Zvyšování kvality výuky
- Implementace moderních nástrojů pro zefektivnění výuky a zvyšování motivace pedagogů a žáků
- K lepšímu využití potenciálu vzdělávacího systému v Královéhradeckém kraji budou vytvořeny dvě stěžejní strategie, a to pro oblast digitalizace vzdělávání a pro práci s nadanými dětmi a žáky. V oblasti digitalizace předpokládáme cíleně zaměřené vybavení škol, popřípadě dalších institucí, softwarem a hardwarem, a to s aktivním zapojením a podporou ze strany zaměstnavatelů v regionu. Dále předpokládáme posun směrem k efektivnějšímu způsobu vyučování s využitím zkušeností z ostatních evropských zemí (Finsko, Slovensko) a prostřednictvím kvalitnější motivace a vzdělávání pedagogů.
|
Přeskočit na hlavní navigaci