Klíčová oblast změn A: Zvýšení inovační výkonnosti firem
Klíčová oblast změn je zaměřena obecně na zvyšování inovační aktivity podniků. V prvé řadě se zaměřuje na počátek podnikatelského cyklu, protože motivace obyvatel k vlastní podnikatelské inovativní činnosti je nízká. Stále nerozvinuté podhoubí pro rozvoj zajímavých podnikatelských záměrů, tzv. start-up scéna, vyžaduje větší zapojení všech relevantních stakeholderů tak, aby generovala více nových úspěšných firem, jejichž růst bude dlouhodobý a založený na inovacích. V druhé řadě se zaměřuje na vlastní výzkumné, vývojové a inovační aktivity firem, oborových a mezioborových seskupení v regionu s důrazem na mezinárodní aktivity. Jedná se o využití aktivit, které budou motivovat stabilní firmy k úpravě strategického řízení s cílem zvýšení jejich VaVaI aktivit, čímž bude podpořena úspěšná expanze do nových segmentů a trhů (například internet věcí, automatizace/digitalizace (Průmysl 4.0), smart technologie). Strukturálním problémem je nízká kooperace firem s výzkumnými organizacemi obecně. Klíčová oblast změn se snaží tyto dva světy více propojit a přimět ke společným projektům, které by vyústily v nové mezinárodně konkurenceschopné produkty. V kraji nepůsobí žádná vysoká škola/fakulta technického zaměření, která by oborově vázala na klíčové sektory krajské ekonomiky. Po absolvování střední školy musí studenti často nastoupit na technické obory mimo kraj a jejich motivace vrátit se po ukončení vysokoškolského studia zpět se snižuje. Cílem je umožnit firmám přilákat tyto potřebné kvalifikované absolventy a zaměstnance zpět do kraje.
Pro zvyšování počtu nových inovativních podnikatelských záměrů je potřeba motivovat občany k vlastní podnikatelské činnosti např. pomocí popularizačních a poradenských aktivit, které napomohou k hladšímu startu podnikání, poskytnou kritický pohled na smysluplnost podnikatelského záměru a pomohou jeho rozvoji, škálovatelnosti a mezinárodní tržní expanzi. U zavedených firem se strategií založenou na výzkumu a vývoji je potřeba podporovat tuto strategii a posilovat aktivity vedoucí ke zvyšování výdajů firem (pod domácí i zahraniční kontrolou) a vnějších investorů na výzkum a vývoj. Což je determinováno především rozvojem lidských zdrojů, materiálními podmínkami (infrastruktura, vybavení) a spoluprací s ostatními firmami a výzkumnými organizacemi na společných projektech s ideálně mezinárodním dopadem a následným úspěšným tržním uplatněním.
Cílovým stavem je situace, kdy je v regionu vytvořeno a udržováno prostředí pro zakládání nových inovativních firem (obecně je propagována a podněcována podnikavost). Novým nápadům jsou poskytovány služby usnadňující růst a mezinárodní expanzi a tyto služby jsou provazovány na již existující podporu na národní/mezinárodní úrovni. Existují nové podniky, které přežijí kritickou dobu rozjezdu podnikání do prvních komerčních úspěchů a fáze ziskovosti. Inovační aktivita firem v regionu roste. Roste počet firem provádějících VaV aktivity. Firmy rozvíjejí jak lidské, tak materiální kapacity pro výzkum a vývoj a spolupracují mezi sebou a s výzkumnými organizacemi na projektech s mezinárodním tržním uplatněním. V kraji je podporován potenciál kulturních a kreativních průmyslů včetně rozvoje oborových platforem a uskupení a systematické podpory start-upů. Pro firmy existuje systémová podpora využívání kreativního potenciálu. V rámci krajských RIS3 domén je podporován vznik a rozvoj oborových sdružení firem na území kraje a zároveň je dále iniciováno zapojení krajských firem do mezinárodních oborových platforem.
Klíčová oblast změn A: Zvýšení inovační výkonnosti firem |
|||
---|---|---|---|
Strategické cíle v klíčové oblasti změn A:
|
Indikátory strategických cílů/klíčové oblasti změn:Výdaje podnikatelského sektoru na výzkum a vývoj Míra podnikatelské aktivity v kraji |
||
Strategický cíl A.1. Zvýšit míru podnikatelské aktivityV regionu je vytvořeno a udržováno prostředí pro zakládání nových inovativních firem (obecně je propagována a podněcována podnikavost). Novým nápadům jsou poskytovány služby usnadňující růst a mezinárodní expanzi. |
|||
Specifické cíle |
Indikátory specifického cíle |
Typové aktivity/projekty/operace |
|
Specifický cíl A.1.1. Zvýšit počet nových inovativních firem s důrazem na akcelerační a inkubační služby |
|
|
|
Strategický cíl A.2. Posílit výzkumné, vývojové a inovační aktivity firem, oborových a mezioborových seskupení s důrazem na mezinárodní aktivityInovační aktivita firem v regionu roste. Firmy rozvíjejí jak lidské, tak materiální kapacity pro výzkum a vývoj a spolupracují mezi sebou a s výzkumnými organizacemi na projektech s mezinárodním tržním uplatněním. |
|||
Specifický cíl A.2.1. Zvýšit výzkumnou, vývojovou a inovační aktivitu firem, oborových a mezioborových seskupení s důrazem na mezinárodní aktivity |
|
|
|
Specifický cíl A.2.2. Zvýšit počet kvalifikovaných pracovníků ve firmách |
|
|
|
Specifický cíl A.2.3. Zatraktivnit region pro investory (zahraniční i domácí) realizující znalostně náročnější aktivity |
|
|
|
Specifický cíl A.2.4 Zlepšit kapacity pro realizaci konkrétních VaVaI aktivit v regionu |
|
|
|
Strategie a národní dokumenty, z nichž jsou strategické a specifické cíle čerpány: Komplexní studie progresivních odvětví Královéhradeckého kraje v oblasti výzkumu, vývoje a inovací Národní výzkumná inovační strategie pro inteligentní specializaci České republiky (NRIS3) Inovační strategie České republiky 2019–2030 |
|||
Podmínky a bariéry realizace intervencí v této klíčové oblasti změn:
|